AustLit logo
y separately published work icon The Sydney Monitor newspaper  
Issue Details: First known date: 1828... 1828 The Sydney Monitor
The material on this page is available to AustLit subscribers. If you are a subscriber or are from a subscribing organisation, please log in to gain full access. To explore options for subscribing to this unique teaching, research, and publishing resource for Australian culture and storytelling, please contact us or find out more.

Publication Details of Only Known VersionEarliest 2 Known Versions of

First known date: 1828
    • Sydney, New South Wales,: Edward Smith Hall ; E. H. Statham , 1828-1838 .
      Link: U15055Web resource Digital copy of print publication via Australian Newspapers (AN) Service.
      Note/s:
      • As of 12 December 1835, the Sydney Monitor was 'Printed and published by E. H. Statham at his office, No.39 York Street, Sydney, New South Wales for the Proprietor Edward Smith Hall'.
      • Digitised issues available for the period 16 August 1828 to 5 October 1838. (Correct as of 19 December 2013.)

Works about this Work

Dr Lang and the 'Colonist' 1838 single work column
— Appears in: The Sydney Monitor , 22 January vol. 13 no. 1142 1838; (p. 3)
The writer for the Sydney Monitor replies indignantly to accusations made by the Revd. John Dunmore Lang against one of the Monitor's contributors - a man resident in England in 1838 although his family remained in New South Wales. The Monitor defends its contributor and, in turn, attacks Lang.
Supreme Court : Civil Side : Wednesday, June 27 : Cohen v. Josephson 1838 single work column
— Appears in: Sydney Gazette and New South Wales Advertiser , 30 June vol. 36 no. 4038 1838; (p. 3)

A report on litigation which started with a farewell address and letter personally presented by Josephson and his step daughter, Sarah Levey, to the outgoing Governor of New South Wales, Sir Richard Bourke, in December 1837. The address and letter received a favourable reply from the Governor's private secretary, H. F. Gisborne. As Eric Irvine writes, '[t]hat the Governor should not only receive an address from the players but, in the face of everything the newspapers had said to the contrary, should also express a favourable opinion about [the performances of the Theatre Royal and its company] outraged the Sydney newspaper proprietors ...' (223). Josephson published letters and advertisements in the Australian and Sydney Monitor newspapers in reply to this criticism. One advertisement named the Sydney Gazette's editor, George Cavenagh as the 'King of the Coblers'. According to the report of the trial, this phrase was written on Josephson's behest by Andrew Cohen of the Australian and had been used by the Sydney Monitor to describe Cavenagh. A perceived threat to Josephson published in the Gazette the next day caused Josephson to visit Cavenagh and deny authorship of the advertisement. This denial, written by Cavenagh with adverse comments against the Australian, was published in the Gazette causing, in turn, the wrath of Cohen and subsequent litigation between Cohen and Cavenagh, who denied the charge, and then Cohen and Josephson. Josephson seems to have found himself in the middle of a feud between Cohen of the Australian and Cavenagh of the Gazette with participation from Hall of the Sydney Monitor. Perhaps, too, Josephson's actions were used as an excuse by the newspapers to begin point scoring among themselves. The report ends with the note that 'a nonsuit was entered'.

Work Cited: Irvine, Eric. Theatre Comes to Australia St Lucia: University of Queensland Press, 1971

Libel Cases 1838 single work column
— Appears in: Sydney Gazette and New South Wales Advertiser , 8 May vol. 36 no. 4015 1838; (p. 2)

A report on libel actions listed in the Supreme Court, civil side, for July 1838. The actions involve Sydney newspapers and their editors and mainly stem from an article 'The Devil and the Man of Worth' published in the Australian Magazine, 1(3) March 1838. The list includes E. D. O'Reilly v. Edward Smith Hall of the Monitor; Edward Smith Hall v. James McEachern, the editor of the Colonist; Abraham Cohen of the Australian v. Jacob Josephson 'as the writer of a letter bearing defendant's signature, inserted in the [Sydney] Gazette' ; Jacob Josephson v. 'Messrs. Fulton and Purcell, as the writer of an article, inserted in the 3rd number of The Australian Magazine, headed "The Devil and the Man of Worth"'; Jacob Josephson v. George Cavenagh, the editor of the Sydney Gazette, 'for the publication of a letter, signed "A Subscriber" referring to the article "The Devil and the Man of Worth"'. The report also mentions 'McAlister at the suit of the Attorney-General' and Edward O'Shaughnessy v. James McEarchern. See also [Untitled], correspondence by A Subscriber (fl. 1838), published in the Sydney Gazette, 6 March 1838. The publication of 'The Devil and the Man of Worth' lead to a trial of libel, Josephson v. Fulton, in the Supreme Court of New South Wales in March 1839.

The Monitor 1838 single work column
— Appears in: Sydney Gazette and New South Wales Advertiser , 19 April vol. 36 no. 4007 1838; (p. 2)
The Sydney Gazette reports that it has been '... informed that this Journal [the Sydney Monitor] either has, or is about immediately to change its proprietorship. Mr. Statham, the printer of The Monitor, and Mr.Francis O'Brien, collector and shipping reporter to The Sydney Gazette, having purchased the copyright from the original founder, Mr. E. S. Hall. Mr. Hall will still write the lending articles. We wish the new proprietors (both respectable young men)', the Gazette continues, 'every success in their speculation.'
The Liberty of the Press 1838 single work column
— Appears in: Sydney Gazette and New South Wales Advertiser , 17 April vol. 36 no. 4006 1838; (p. 2)

This column continues the argument between the Sydney Gazette and the Sydney Monitor over press freedoms and perceived editorial transgressions that raged between the two newspapers in April 1838. It also contains a response to, in the words of the column's author, an 'excessively bombastical article' published in the Australian newspaper on 18 April 1838 entitled The Disreputableness of Permitting a Free Periodical Press to Become the Vehicle of Personal Altercation.

Sydney Monitor Journal for Sale Edward Smith Hall , 1829 single work column
— Appears in: The Sydney Monitor , 12 January vol. 4 no. 183 1829; (p. 1457)
Edward Hall Smith proposes the sale of the copy right of the Sydney Monitor following his conviction for libel against Archdeacon Thomas Hobbes Scott, minister at St James', King's Street and archdeacon of New South Wales. (The libel related to opinions published by Smith in the Monitor on 5 July 1828.)

Smith was ordered to pay a fine of twenty shillings to the king and was further ordered 'to enter into own recognizance in the sum of Five hundred pounds, to be of good behaviour during twelve months'.

Smith states that he would 'sooner lay down his pen altogether, than cease to write independently'. Consequently, he plans to protect himself against possible imprisonment by disposing of the Monitor's copy right and taking up the 'less hazardous and less patriotic pursuits of trade'.
Notice to Subscribers of Rank Who Take in This Journal Edward Smith Hall , 1829 single work column
— Appears in: The Sydney Monitor , 31 October vol. 4 no. 225 1829; (p. 1)
E. S. Hall contends that, despite Governor Darling's 'continual denunciation' of the Sydney Monitor, the Monitor's subscribers outnumber those of the Sydney Gazette (the 'official journal') by nearly two to one. Hall further argues that the Monitor's subscribers 'exceed in respectability' those of the Gazette.
Untitled 1830 single work column
— Appears in: The Sydney Monitor , 17 April vol. 5 no. 265 1830; (p. 1)
Decision of the Two Judges 1830 single work column
— Appears in: The Sydney Monitor , 23 June vol. 5 no. 283 1830; (p. 2-3)
The Sydney Monitor chastises James Ross of the Hobart Town Gazette for supporting the Rev'd Ralph Mansfield in the libel case brought against the latter by the Monitor.
To the Public Edward Smith Hall , 1830 single work column
— Appears in: The Sydney Monitor , 4 September vol. 5 no. 304 1830; (p. 3)
Edward Smith Hall advertises his intention to make the Wednesday issue of the Sydney Monitor available to subscribers as a stand-alone subscription (without taking the Saturday issue also). The Wednesday issue of the paper will increase in size (as soon as new paper stock arrives from England) to match the Saturday issue.

PeriodicalNewspaper Details

ISSN: 1837-3836
Frequency:
Varies
Range:
Vol. 3 no. 162 (Saturday, 16 August 1828) - 15 June 1838
Continues:
The Monitor (1826-1828)
Continued by:
Note:
Motto: Nothing extenuate,/Nor set down aught in malice - William Shakespeare, Othello, Act V Scene 2
Note:
Initially a four-column, eight-page format; from 4 July 1829, changed to a six-column, four-page format
Note:
From 1 October to 30 December 1836 the volume numbering of the Monitor was inverted from XI to IX. This error was rectified on 2 January 1837 when the numbering changed to volume XII.

Has serialised

Libels of the Government Paper, Edward O'Shaughnessy , single work prose
An extended account of the libel cases brought by Edward Smith Hall against various members of the New South Wales colony's civil and religious authorities, in particular against the Rev'd Ralph Mansfield, editor of the Sydney Gazette.
Review of the Fourth Number of The South Asian Register, Edward Smith Hall , 1829 single work review
— Review of The South-Asian Register no. 4 [February] 1829 periodical issue ;
Walk through Sydney
On Perusing the Ode for 1831, or, The Good Joke for the Whole of That Yeari"Oh Southey, give over your scrubbing,", Jack Straw , 1831 single work poetry humour
'More disagreement with the Rev. Wilton's praise of Darling.' (Webby)
Colonial Press Prosecutions, 1830 single work column
Anonymous Authorship, 1834 single work column

The Sydney Monitor quotes from the Australian (which in turn quoted from the Sydney Herald) regarding the editorship of Sydney newspapers. The Monitor objects to the Australian's arguments on two grounds.

Firstly, although the Monitor has no issue with emancipists being involved with the running of newspaper, it believes that those still serving their terms should not hold positions of responsibility in the press as, being under the control of the executive government, they cannot be considered truly independent. Secondly, the Monitor declares that the Australian is mistaken in its assertion that no persons of a 'certain class' are running newspapers in the colongy. The Monitor is unequivocal in stating that 'part of the Sydney Press is notoriously under the control of a person who is not freed, though partially emancipated'. (The Monitor is likely referring to William Watt (q.v.).)

The writer for the Monitor then goes on to declaim about the nature of newspaper writers and editors in general, noting that the names of editors of British newspapers are not generally known, but the tone of newspapers is set by the character of the proprietors (whose names are known). Newspaper columns are read in the belief that their writers are honest and independent. The Monitor concludes: 'Measures should be taken to place the Press under the agency of men of integrity.'

Last amended 15 Jan 2014 13:28:36
Newspapers:
    Powered by Trove
    X